Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

Rakaman CCTV


KUALA TERENGGANU, 24 Ogos : Seorang murid perempuan Tahun dua di sebuah sekolah di Dungun dipercayai dicabul dalam stor sekolah tersebut kelmarin.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira 1.30 tengah hari itu, murid tersebut yang menunggu untuk memasuki kelas Fardu Ain itu didatangi oleh seorang lelaki yang tidak dikenali.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri ,Asisten Komisioner Wan Abdul Aziz Wan Hamzah, lelaki itu meminta mangsa mengikutnya ke stor dengan mendakwa seorang murid terkurung di dalam stor tersebut.

Tambah beliau lagi, mangsa yang berusia lapan tahun yang tidak mengesyaki apa-apa itu mengikut lelaki terbabit.

Bagaimanapun, sebaik tiba di stor berkenaan, suspek mengajak mangsa masuk ke dalam stor, namun ditolak mangsa.

"Oleh kerana mangsa enggan mengikut kehendaknya, suspek kemudian bertindak mendukung mangsa masuk ke dalam stor.

"Mangsa kemudian menjerit menyebabkan suspek panik lalu melepaskan mangsa sebelum melarikan diri dengan memanjat tembok sekolah," katanya dalam kenyataan, di sini, hari ini.

Menurut Wan Abd Aziz juga, rakaman CCTV berjaya merakam identiti suspek dan polis kini dalam proses memburu lelaki tersebut.

Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul dan turut menafikan kes berkenaan yang menjadi viral di laman sosial adalah kes culik, sebaliknya ia adalah kes serangan seksual.

Sumber : BH Online


SEORANG remaja lelaki berusia dalam lingkungan 13 tahun sengaja menempah padah apabila cuba meraba beberapa gadis di tengah kesibukan stesen kereta api Xinjiekou, China baru-baru ini.

Menurut laman berita Stomp, perbuatan terkutuk remaja berkenaan itu secara kebetulan telah berjaya dirakam oleh seorang pengguna media sosial tempatan Weibo yang tidak diberitahu identitinya.
Menerusi gambar yang dimuat naik, suspek dilihat menyentuh beberapa bahagian anggota pengunjung wanita yang berada di stesen pengangkutan awam rel berkenaan.
Foto-foto kelakuan buruk remaja tersebut yang dimuat naik menerusi laman sosial, mengundang kemarahan dan kritikan daripada ramai netizen tempatan.


Beberapa hari kemudian, pihak berkuasa memaklumkan bahawa seorang remaja yang hanya dikenali sebagai Ding telah ditahan berikutan insiden tersebut.
Paling unik difahamkan, remaja itu diserahkan ke sebuah balai polis untuk tindakan lanjut oleh bapanya sendiri.
Netizen tempatan memuji tindakan berani bapa suspek kerana sanggup menyerahkan anaknya ke muka pengadilan

PEMENANG satu pertandingan yang dianjurkan pada sambutan Hari Kemerdekaan Indonesia ke-71, terkejut apabila menerima sembilan helai seluar dalam wanita sebagai hadiah.
Kejadian aneh yang berlaku di Kecamatan Sumarorong, Mamasa, Wilayah Sulawesi Barat kira-kira 1,432 kilometer dari ibu kota Jakarta itu menimbulkan kemarahan pemenang dan penduduk setempat.
Portal berita tempatan Kompas.com melaporkan, tindakan penganjur sambutan tersebut yang menghadiahkan seluar dalam wanita itu sudah dilaporkan kepada pihak polis tempatan untuk tindakan.
Seorang tokoh masyarakat setempat, Henok berkata, kejadian tersebut telah dilaporkan kepada polis supaya ia tidak berulang lagi apatah lagi diberi bersempena ulang tahun kemerdekaan republik itu sendiri.
Kata beliau lagi, kes pelik berkenaan turut berkait dengan unsur penghinaan dan berbaur gangguan seksual yang dilakukan oleh pihak penganjur tersebut kepada pemenang wanita.
Namun, penganjur tersebut dilaporkan memohon maaf atas keterlanjuran tindakan yang mungkin dianggap sebagai tidak beretika itu dan mungkin menjejaskan imej mangsa sekali gus memohon maaf secara terbuka.

Mynewshub.cc

Seorang kanak-kanak berusia empat tahun berhadapan dengan detik cemas apabila kepalanya tersekat dalam sofa, pada Sabtu.

Kejadian itu dilaporkan berlaku di sebuah salon kecantikan di bandar Tongen, wilayah Guizhou, China.
Menurut laporan media tempatan, kejadian tidak diduga itu berlaku selepas kanak-kanak berkenaan dipercayai memasukkan kepalanya gara-gara mahu melihat ke dalam lubang sofa berkenaan.
Insiden cemas itu juga menyebabkan ibu mangsa bergegas menghubungi pihak bomba untuk mendapat bantuan.
Menerusi sebuah video, beberapa anggota bomba cuba mengeluarkan kepala mangsa dengan pelbagai cara termasuklah menggunting pelapik sofa berkenaan.
Anggota bomba kemudian terpaksa memecahkan rangka kayunya bagi membolehkan kepala kanak-kanak itu keluar.
Difahamkan, kanak-kanak itu berjaya diselamatkan tanpa mengalami sebarang kecederaan.


SAAT masyarakat  Moscow enggan keluar rumah berikutan banjir yang melanda ibu kota Rusia itu, dua lelaki di bandar itu mempunyai idea menarik yang tersendiri.

Media negara tersebut melaporkan kemunculan dua lelaki tempatan selamba sahaja menjadikan ‘malapetaka’ alam  itu sebagai sesuatu untuk menghiburkan diri mereka sendiri.
Nikita Kantorov dan Andrey Trukov dirakamkan berjaya melakukan aksi ‘gila’ tersebut apabila meluncur laju di sebatang jalan raya sibuk yang tenggelam dinaiki air seperti sungai di pusat bandar berkenaan.

Melalui sebuah video berdurasi kurang satu minit menunjukkan salah seorang daripada mereka yang berpakaian sut renang meluncur di jalan sambil ditarik oleh sebuah kenderaan berwarna kelabu gelap.
Beberapa orang awam yang berada di situ melihat kejadian ‘gila’ tersebut sambil bersorak gembira seolah-olah cuba memberi semangat kepada individu berkenaan.

Menurut Kantorov kepada sebuah laman berita tempatan, dia sudah lama berhasrat untuk melakukan aksi itu, namun tidak berhasil kerana hujan kebetulan turun tidak lebat.
“Idea ini sudah lama terlintas di fikiran saya. Namun masih belum dapat direalisasikan kerana hujan yang turun sangat sedikit, sehinggalah hari ini tiba.
“Saya tidak ragu sama sekali untuk melakukan aksi tersebut,” ujarnya.
Difahamkan, hujan yang melanda Moscow pada Selasa lalu merupakan yang paling lebat diterima bandar itu sejak 1887 menyebabkan beberapa jalan raya di bandar berkenaan dinaiki air.


SETIAP wanita mendambakan kebahagiaan dalam perkahwinan yang dibina, namun tidak semua mampu memilikinya.

Begitu jugalah nasib yang menimpa seorang wanita bernama Samantha Wrag, 28, yang kecewa apabila mengetahui suaminya berlaku curang dan mempunyai teman wanita yang lain.
Sakit hati dengan suaminya yang baharu sahaja 18 bulan dikahwini itu, Wrag bertindak menfailkan tuntutan cerai.
Bagaimanapun, kerana tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk membiayai kos penceraiannya, Wrag telah menjual gaun pengantinya di laman eBay.
Apa yang menariknya, Wrag mengiklankan gaun pengantin itu dengan kata-kata sarkastik.

“Kondisi gaun ini sangat baik tetapi memerlukan dry cleaning untuk membersihkan kesan pengkhianatan. Saya tiada masa untuk membersihkannya sendiri kerana suamiku yang ‘tak guna’ memilih mengakhiri pernikahan kami dengan hidup bersama wanita lain,”tulis Wrag.
Wrag menjual gaun itu dengan harga AS$650 (RM2,615) iaitu lebih murah daripada harga yang dibelinya.
Selain itu, dia menjelaskan bahawa wang tersebut mahu digunakannya untuk kos penceraiaan.

Dalam pada itu, Wrag yang merupakan seorang penulis blog turut berharap gaun ini memberikan kenangan manis pada seorang wanita selepas dia melalui pengalaman buruk.
Strategi Wrag mencurahkan kisah hidupnya pada iklan penjualan gaun ternyata berhasil mengundang simpati ramai.
Ini kerana, harga gaun itu telah mencapai harga yang lebih tinggi daripada yang ditawarkannya sendiri. –
Hisyam menunjukkan senarai perbelanjaan bulanan yang ditanggung olehnya berbekalkan gaji RM5,400 sebulan.


BERPENDAPATAN lebih RM5,000 mungkin disifatkan mewah, namun tidak untuk mereka yang berkeluarga.

Hakikat itu terpaksa dihadapi seorang eksekutif sebuah syarikat pembekal barangan am di ibu negara.

Hisyam Malik, 36, yang mempunyai dua cahaya mata hasil perkongsian hidup selama 11 tahun bersama isterinya, mengakui gajinya sekadar cukup makan, setelah menolak perbelanjaan dan komitmen setiap bulan.
Menurutnya, isterinya sudah tidak bekerja sejak lima tahun lalu untuk memberi tumpuan kepada anak-anak yang sedang membesar.

“Isteri hanya kerja biasa-biasa saja dan gaji tidaklah banyak mana. Kalau dia kerja pun, dapat gaji terpaksa berhabis untuk bayar pengasuh dan kos ke tempat kerja pun agak tinggi. Jadi saya minta dia berhenti untuk tumpu kepada anak-anak.

“Memang ‘sakit’ apabila semua perbelanjaan yang selama ini ditanggung dengan dua pendapatan, terpaksa saya tanggung seorang. Walaupun tidak banyak bahagian pendapatan isteri yang digunakan, ia tetap jadi kos tambahan buat saya.

“Tapi taklah saya anggap ia sebagai beban sebab ia  tanggungjawab yang saya perlu lakukan. Tapi percayalah, jika tidak sabar, bukan mudah nak hadapi,” katanya.
Hisyam berkata, anak sulungnya berusia sembilan tahun, manakala yang kedua baru genap setahun.

Katanya, kedua-dua anaknya itu, masing-masing mempunyai kos yang perlu dilaburkan.
“Kakak pergi sekolah pagi dan petang dengan bas sebab kedudukan rumah yang agak jauh dari sekolah. Yang adik, macam biasalah, belanja susu dan lampin pakai buang saja sudah berapa? Semua tu termasuk dalam belanja rumah.

“Bila tolak semua perbelanjaan, adalah baki dalam RM500 untuk simpan. Tu pun kadang-kadang tak dapat simpan sebab dah ‘tarik’ untuk minggu-minggu akhir bulan,” katanya.
Ditanya sama ada dia berhasrat untuk berhijrah ke desa, Hisyam berkata, perkara itu ada difikirkan, namun tidak mungkin dilaksanakan dalam masa terdekat.

“Saya kerja di tempat sekarang sejak tamat diploma dan sudah selesa. Sekarang bukan senang untuk dapat kerja, kalau di luar bandar, mungkin tidak dapat gaji sebanyak itu sebab sekarang semua orang mahu ‘cut’ kos. Tidak ambil yang berpengalaman kerana akan ‘demand’ tinggi.

“Insya-ALLAH, saya yakin dapat tanggung semua. Komitmen bayaran kereta juga habis awal tahun depan. Begitu juga pinjaman peribadi. Jadi sedikit sebanyak adalah juga lebihan wang nanti,” katanya.

Sumber artikel - Sinarharian

Pada usia 18 tahun, anda memulakan pengajian di universiti atau kolej dengan senang hati dengan mengetahui anda masih muda dan berada di landasan yang betul untuk berjaya.

Tetapi, ketika sedang khusyuk belajar di dewan kuliah, tiba-tiba anda terlihat seorang kanak-kanak 11 tahun sedang tekun menelaah mata pelajaran sama yang dengan anda.

Apa yang akan anda rasa di saat itu?

Seorang kanak-kanak, Daniel Liu, yang berusia 11 tahun mula menarik perhatian ramai apabila fotonya menjadi viral di laman Twitter.

Foto tersebut dimuat naik oleh seorang penuntut di Universiti Toledo, Cigdem Kahyaoglu, 19, yang ketika itu sedang belajar mata pelajaran kimia di dewan kuliah universiti tersebut.

"Budak ini cuma berusia 11 tahun dan dia berada dalam kelas kimia organik saya. Dia kata kalau kami ada tidak faham apa-apa, cuma perlu emel kepadanya sahaja", tulis Cigdem dalam twit yang dikongsi sebanyak 78,000 kali itu.



Menurut Metro.co.uk, Daniel adalah seorang pelajar sekolah menengah tetapi dalam masa yang sama mengambil beberapa kelas di universiti tersebut.

Pada tahun lepas, Daniel pernah mengambil subjek kalkulus di universiti itu.

Sebelum ini, nama Daniel sudah terkenal di dunia ilmiah yang diceburinya. Pada 2015, Daniel merupakan juara termuda dalam cabaran Chemical Educational Foundation's National Challenge. Cabaran itu menggalakkan kanak-kanak berusia antara 10 - 16 tahun untuk meneroka konsep kimia dan aplikasinya dalam dunia nyata.




Dalam pertandingan itu, Daniel berjaya meraih hadiah biasiswa sebanyak $10,000 (RM40,000).

Selain itu, Daniel Liu juga pernah bertemu dengan presiden US, Obama dan juga tokoh sains, Bill Nye.



Tapi sayangnya Daniel tidak mempunyai akaun Twitter atau Facebook, jadi kita tidak boleh menjadi followernya.

Sumber : ChemedMetro.co.uk


Jerman, 23 Ogos - Seorang lelaki panik selepas alat sulitnya tercangkuk pada mata kail ketika dia sedang berenang di sebuah tasik di utara Augsburg di selatan Jerman pada minggu lepas.

Herbert Fendt (nama samaran) pada mulanya menyangka rasa sakit di bahagian sensitifnya itu disebabkan oleh lalang atau ranting di tasik itu.

Namun setelah diteliti, Fendt yang bertelanjang ketika itu, terkejut apabila mendapati rupanya sebentuk mata kail yang tersangkut pada alat sulitnya.

"Saya menjerit ke arah pemancing di tebing ' jangan tarik, jangan tarik!' Saya sangat takut jika dia cuba menarik jorannya itu", kata Fendt.

Fendt kemudian berenang ke tebing namun tidak dapat membuang mata kail itu.

Dia kemudian memotong tali tasi yang menyimpul mata kail itu dan terpaksa mengajuh basikal ke rumah dalam keadaan mata kail itu masih lagi melekat di bahagian sensitif itu.

Fendt kemudian memandu ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

"Doktor juga tidak dapat menahan dari senyum kecil apabila dia melihat apa yang terjadi", kata Fendt.

Doktor kemudian membuang mata kail itu dan membersihkan luka di alat sulit Fendt.

Fendt dilarang dari mandi atau berenang selama seminggu, tapi berkata dia akan turun semula ke tasik itu untuk berenang selepas semuanya pulih.

Fendt juga berkata pemancing itu kurang bersimpati ke atas apa yang menimpanya.

"Pemancing itu memberitahu saya yang tasik itu bukan tempat untuk mandi dan dia ada hak untuk memancing di tempat itu.

"Saya cuba menerangkan kepadanya yang dia juga perlu mengambil kira perenang-perenang yang menggunakan tasik itu, dan saya tidak tahu menahu tentang larangan untuk mandi di tasik itu. Tapi dia tidak kisah", tambah Fendh.

Tasik yang berada berdekatan dengan kampung Dickelsmoor itu popular dalam kalangan perenang.

Presiden persatuan pemancing tempatan, Sylvia Fischer berkata tasik itu dimiliki oleh pemancing tetapi ia selalu digunakan oleh mereka yang suka mandi telanjang kerana kawasan itu tertutup.

"Kami para pemancing faham dengan apa yang terjadi. Kami pun pernah tercangkuk mata kail beberapa kali di jari, jadi kami boleh bayangkan yang insiden itu agak menyakitkan.

"Sudah tentu, pemancing perlu peka dengan mereka yang mandi manda, tetapi tasik itu secara rasminya tempat untuk memancing, jadi yang mahu berenang boleh berenang atas risiko sendiri", kata Fischer. - Siakapkeli.my


Negara kita Malaysia merupakan antara salah sebuah negara paling majmuk di dunia, kita hidup dengan aman dengan kepelbagaian bangsa, agama dan keturunan.

Sedangkan lidah lagikan tergigit, begitu juga dengan kita hidup bermasyarakat,walaupun kadang-kadang ada tercuit, lupakanlah, bayangkan betapa bahagianya hidup bermasyarakat tidak kira bangsa dalam satu komuniti.

Terbaca admin pagi ini satu kisah yang patut dicontohi oleh semua kita rakyat Malaysia, kisah seorang pemuda yang menumpangkan seorang warga emas, semangat seperti ini yang harus kita contohi tanpa mengira bangsa.

Jom kita baca perkongsian 'brader' Jamalee Bashah ini yang mendapat perhatian ramai netizen tidak kira bangsa.

Saya rasa saya memang berjodoh dengan nenek ni..

Ini Aunty Wong.

Saya pernah tulis mengenai beliau awal tahun ni. Masa pertama kali berjumpa, Aunty Wong sedang kesesakan nafas di kaki lima.

Kebetulan saya juga ada asma. Saya bagi Aunty Wong pakai inhaler saya dan kemudian hantar beliau ke farmasi.

Kali kedua masa tu tengah makan. Jemput Aunty, beliau tak mau. Beliau cuma nak bungkus.
Pagi ni lagi sekali jumpa beliau.

Aunty Wong nak balik rumah tapi bas tak ada dan beliau tak cukup wang untuk naik teksi. Saya tawar diri untuk hantar balik tapi masalahnya saya bawak 4WD. Tinggi.. beliau pulak kaki dah tak kuat sebab pinggul masuk besi..

Saya mintak kebenaran untuk dukung dan naikkan. Beliau bagi. Taklah berat mana pun orang tua ni..
Ini pertama kali hantar Aunty Wong balik..

Ya Allah jauhnya rumah dia..

Ermm.. taklah jauh mana sebenarnya, dalam 2km je. Tapi untuk seorang tua yang bertongkat dan ke mana-mana hanya berjalan kaki, 2km ni macam gunung tau..

Saya kongsi cerita ni nak mengajak rakan-rakan untuk sentiasa ringankan mulut bertanya jika ada ternampak mereka yang memerlukan..

Kita akan tahu dari body language dan riak wajah mereka. Terutamanya mata mereka.

Kita hidup dalam komuniti.

Dan komuniti adalah keluarga kita.

Perlu ambil berat antara satu sama lain.

Dalam Islam, mengambil berat perihal jiran adalah amat dituntut.

Selamat beramal..

-------

*Aunty Wong dalam gambor je nampak garang. Tapi kalau jumpa berdepan, beliau seorang yang sangat suka berborak..

Berikut adalah reaksi netizen.



Sumber Asal " Siakapkeli.my


WARSAW - POLAND.  - Pemenang pingat perak dalam acara lempar cakera di Sukan Olimpik Rio 2016 bertindak melelong medal yang diraihnya demi membantu seorang kanak-kanak yang menderita kanser.

Atlet dari Poland itu, Piotr Malachowski, berkata hasil lelongan itu akan digunakan bagi menampung kos rawatan kanak-akan dari Poland itu, Olek Szymanski yang menderita kanser mata.

Ibu kepada Olek, Goshia meminta bantuan saya untuk menyelamatkan anak lelakinya yang baru nak masuk umur dua tahun. Di Poland tiada rawatan sesuai untuk menyelamatkan Olek... hanya ada di New York.

Jadi, saya putuskan untuk membantu Olek dan menjual pingat Olimpik saya ini demi menampung rawatan Olek,” kata Piotr menerusi satu kemaskini di Facebook.

Piotr menang pingat perak dengan rekod jarak 67.55 meter manakala pemenang pingat emas dan gangsa milik Jerman dengan catatan rekod 68.37 dan 67.05 meter.

Menurut Piotr juga, dia sedar bahawa memenangi pingat Olimpik merupakan impian setiap atlet, tetapi dia mahu nilai pingat perak itu menjadi lebih berharga dari emas dengan usaha tersebut.

Takdir menentukan saya berpeluang untuk meningkatkan nilai perak yang saya menangi ini lebih berharga dari emas.

“Di Rio saya berjuang untuk emas. Hari ini, saya mohon kepada semua untuk sesuatu yang lebih berharga... kesihatan kanak-kanak hebat ini,” katanya.

Atlet berusia 33 tahun itu turut mengajak orang ramai menderma dan membantu Olek dengan apa saja cara yang mereka mampu.

Tempoh lelongan itu akan berlanjutan sehingga Jumaat ini.

Sumber : Sinar Online



Di Brooklyn, New York terdapat sebuah restoran dimana pelanggannya tidak mereka dibenarkan bersembang dan berbual dengan sesiapa pun. Dah rasa macam kat perpustakaan pula kan?
Difahamkan, konsep tersebut digunakan oleh Nicholas Nauman, pemilik restoran itu selepas dia terlihat sekumpulan sami Buddha di India yang langsung tidak bersuara sepanjang mereka bersarapan ketika dia melancong ke sana. 
Selain dari kagum dan tertarik dengan cara mereka, Nicholas juga beranggapan amalan tersebut sangat baik untuk kesihatan dan juga proses penghadaman.
Selain itu, syarat tersebut ditetapkan bagi memastikan pelanggan-pelanggan dapat menikmati hidangan dalam keadaan yang selesa dan tenang.
Sumber: TWSJ