Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi




Shenzhen (China): Kaki seorang lelaki tua tiba-tiba ditelan eskalator ketika menaikinya untuk ke tingkat dua sebuah pasar raya di sini. Menurut NetEase, satu daripada plat logam itu terbuka menyebabkan kaki kiri mangsa terpelosok ke dalam jurang berkenaan.

Pekerja penyelamat bergegas ke tempat kejadian untuk mengeluarkan kakinya. Kerja menyelamat dilakukan dengan berhati-hati menggunakan alat untuk meluaskan jurang antara langkah eskalator sebelum memotong bahagian yang memerangkap kaki lelaki terbabit. Proses mengerikan itu mengambil masa 40 minit. 

Bagaimanapun, lelaki itu berjaya dikeluarkan dan dikejarkan ke hospital tempatan di Daerah Bao’an untuk rawatan kecemasan. Menurut laporan, eskalator itu baru lulus pemeriksaan tahunan enam bulan lalu. Kemalangan membabitkan eskalator di China bermula sejak Jun lalu apabila seorang ibu bersama anaknya menggunakan eskalator di Hubei. 

Ketika kejadian, plat logam itu tiba-tiba menelannya, namun wanita itu sempat menolak anaknya sebelum dia sendiri mati ditelan mesin itu. Sementara itu, syarikat pengeluar eskalator berkenaan masih belum didedahkan, tetapi netizen menyalahkan kejadian disebabkan standard yang tidak bermutu. – Agensi/HMetro



Bagi generasi 1990-an, pastinya cinta antara Awie dan Erra Fazira bukan rahsia bagi mereka. Malah beberapa buah filem yang dilakonkan bersama seolah memberi bayangan bagaimana hangatnya percintaan mereka yang akhirnya terkandas di tengah jalan. 

Terkini, akhirnya penantian peminat berbalas jua apabila Awie dan Erra merancang memaparkan kisah cinta mereka sewaktu di puncak kerjaya iaitu 1990-an melalui filem terbaru. 




Bagaimanapun, penyanyi Ziana Zain telah diberikan mandat oleh Awie untuk membongkar kisah percintaan tersebut melalui watak yang kemungkinan bakal dilakonkannya dalam filem itu. 

"Tidak ada masalah jika kena pada terma dan syarat. Ziana banyak tahu tentang kisah cinta itu. Dia pun kadang-kadang menyaksikan apa yang berlaku. 



"Mungkin dia juga boleh jadi pencerita," ujar Awie, dipetik sebagai berkata melalui ProjekMMO baru-baru ini. 

"Saya berminat kalau ada tawaran. Jika jalan ceritanya baik, kenapa tidak?" kata Ziana. 

Difahamkan, selain Ziana, penyanyi Ning Baizura kemungkinan akan turut menjayakan filem berkenaan. 

"Ada filem yang kami lakonkan Ziana ada, begitu juga Ning Baizura. Kemungkinan mereka akan tampil dan dipanggil untuk memeriahkan penceritaan itu," tambah Awie. 

Namun buat masa ini, filem tersebut masih dalam perbincangan dan dalam proses membina jalan cerita. Malah sebelum jalan ceritanya dapat dijadikan skrip, persetujuan pihak tertentu perlu diperolehi bagi memastikan cerita pihak-pihak lain mendapat kebenaran. 

"Kami belum ada masa yang sesuai untuk berbincang sebab sekarang banyak benda yang kami kena ambil kira sebab Erra pernah bertemu jodoh dengan orang lain. 

             

"Penceritaan jodoh itu pula, kita kena ambil kira sama ada pihak berkenaan benarkan atau tidak kisah ini dikeluarkan. 

"Kami akan bincang bagaimana penceritaan itu disiarkan. Kalau kedua-dua belah pihak setuju maka ia akan diteruskan," jelasnya lagi.

Untuk rekod, Awie pernah menjalinkan cinta dengan Erra selepas membintangi filem 'Sembilu', terbitan Skop Productions, sebelum mengikat tali pertunangan pada 1996. 

Bagaimanapun, tali pertunangan itu putus dan Awie akhirnya menikahi penyanyi Arni Nazira pada Disember 1998. 

Malah baru-baru ini, Awie dan Erra telah berlakon bersama dalam sebuah filem yang ditayangkan pada bulan Mac 2016 berjudul 'Warna Cinta Impian'. 

Myartis.com

Gara-gara takut  melihat pusat seorang penuntut perubatan terpaksa melupakan cita-citanya untuk bergelar seorang doktor. Ketakutan yang dialami Lauren Jones, 25 dikenali sebagai omphalophobia menyebabkan gadis ini akan berasa tidak sihat dan panik apabila melihat pusat termasuk pusatnya sendiri.
“Saya tak menyukai pusat sejak kecil lagi disebabkan tindakan seseorang menyuruh saya memasukkan jari ke dalam pusatnya dan menyuruh saya  menghidunya.” ujar Jones.
Ekorang kejadian itu dia sering mengingat bau busuk pusat dan keadaan menjadi rumit apabila dia menuntut jurusan perubatan di University Leicester, London. Kerap kali juga semasa kuliah tentang pemeriksaan abdomen, Jones merasa cemas, sukar bernafas dan seperti terawang-awangan.
Namun, dia sekarang dalam proses mendapatkan sesi rawatan terapi untuk memulihkan fobianya.

Nak jaga rambut panjang takat pinggang pun payah, inikan pula rambut panjang bak puteri Disney Rapunzel tu.
Ini tak kira lagi rambut kita yang non stop gugur tu, boleh menangis masa sapu atau vacum rumah. Kan? HEHE.
Dashik Gubanova, wanita berasal dari Rusia ini memiliki rambut sepanjang dan secantik rambut Rapunzel.
Pengikut di Instagramnya juga ramai. Sehingga kini sudah mencecah 151,000 followers. Mesti ada dikalangan followers Dashik  yang berharap mempunyai tahap kesabaran yang tinggi sepertinya untuk memiliki rambut bak Rapunzel ini.



Sumber: FB Umi Al-Hafizah Ahmad. Oleh: Aimi Nordin
Ingat tak dulu masa zaman sekolah akan ada doktor gigi dan jururawat akan datang ke sekolah check gigi kita secara percuma? Kad rawatan kita pun dah sedia mereka bawakan dari hospital. Tak dinafikan ramai yang takut dan gementar bila nak check gigi.
Tapi apa yang buat kami terkejut bila budak sekolah yang baru berusia 16 tahun sudah pandai bersikap kurang ajar dengan melempar kad rawatan pada kakitangan yang bertugas hanya kerana dia taknak dirawat. Baca luahan hati doktor yang bertugas ni.


Sajakongsi.com
Image: The awsome daily.

Selama ni kita duk fikir bahagian biru di pemadam merah-biru itu digunakan untuk memadam dakwat pen di kertas. Tapi sebenarnya tidak!
Mesti korang pernah try untuk padam dakwat pen di kertas kemudian bahagian itu koyak. Nak tahu apakah sebabnya, teruskan membaca.
Pemadam biru tu sebenarnya digunakan untuk memadam tanda pensil di atas grainy paper. Tulah sebabnya tekstur pemadam tersebut kasar dan kesat berbanding pemadam biasa. Kalau guna pemadam biasa (warna merah) mungkin akan mengambil masa dan tenaga untuk anda memadam sesuatu di atas kertas grainy paper.
Kami sendiri tak pasti dari mana datangnya cerita tentang pemadam berwarna biru ini untuk padam dakwat pen di kertas. Yang penting, mulai dari saat ini anda bolehlah berhenti dari merosakkan buku latihan anda tu.
Sumber: Today Up Feet
Gambar Hiasan


New Delhi, 25 Mei: Seorang lelaki maut apabila kepalanya terputus selepas seekor unta miliknya menggigit tengkuknya.

Harian Metro melaporkan, ketika kejadian haiwan itu ditambat di kawasan panas terik sepanjang hari.

Lelaki itu sedang leka melayan tetamu di rumahnya di Barmer, Rajasthan pada Sabtu sebelum dia teringat untanya ditambat di tengah halaman yang panas terik sepanjang hari.

Ketika cuba membuka ikatan pada kaki, unta tersebut mejadi agresif dan menyerangnya.

Menurut saksi yang juga jiran lelaki terbabit, untuk itu mengigit tengkuk tuannya sehingga menyebabkan kepala lelaki itu terputus.

Unta itu menggigit tengkuk dan mengangkatnya sebelum mencampakkannya ke tanah dan mengunyah badannya sehingga kepalanya terputus,” katanya.

Penduduk kampung berkata, 25 orang berusaha keras selama enam jam untuk mengawalnya.

Sebelum ini, haiwan itu juga pernah menyerang pemiliknya.

Rajasthan mengalami peningkatan suhu dahsyat di India sehingga 51 celsius dengan 17,000 perkampungan mengalami kekurangan air dan 16 dilaporkan maut.


Pada masa sama, askar yang mengawal sempadan dengan Pakistan juga berdepan masalah unta yang menjadi agresif akibat cuaca panas melampau.

Unta biasanya tidak ganas, malah suka bermanja dengan manusia.

Bagaimanapun, unta jantan mampu menjadi agresif terutama ketika bergaduh sesama mereka. 


Seorang ibu bernama Pn Nurbustaniah atau nama Facebooknya Intan Hidayah semalam melalui laman Facebooknya meluahkan rasa sedih dan terkilannya dengan sikap tidak bertanggungjawab segelintir netizen yang menyiarkan gambar anaknya dengan kapsyen palsu.


Menurutnya anaknya bukan mengalami sakit parah seperti yang disebarkan di laman sosial.

"Tolong berhenti sebarkan tentang mata anak saya,mata anak saya bukan sakit parah,tolong siasat dulu betul2 sebelum sebar..anak saya sumbing muka bukan sakit parah," tulisnya.



Memetik tulisan di page badan NGO kebajikan berdatar Kelab Kebajikan & Sukarelawan Sosial - KELSS, penyebaran tentang 'sakit mata parah' anak Pn Nurbustaniah telah berleluasa dengan kepsyen palsu oleh pengguna FB sejak beberapa hari lalu menimbulkan keresahan pada Pn Nurbustaniah iaitu ibu kepada adik Hidayah.

Menurut Puan Nurbustaniah yang dihubungi krew NGO berkenaan di Perlis, anaknya selamat jalani pembedahan pada 16 Mei lalu di PPUM Petaling Jaya dan semalam telah pulang ke rumah.





Siakapkeli.my
GamBAR viral yang memaparkan seorang wanita bertudung tetapi berniaga nasi berlaukkan daging khinzir, menerima pelbagai respon negatif di kalangan penduduk tempatan di Jakarta Barat, Indonesia.
Foto berkenaan yang tertera menu “nasi uduk babi buncit” pada mulanya dianggap palsu oleh netizen tempatan, namun perkara tersebut disangkal pemuat naik gambar, Hanny Kristianto.
Beliau malahan mendakwa telah bertemu sendiri dengan wanita Muslimah itu. Katanya, wanita itu berniaga nasi daging khinzir di sebuah gerai di pasar raya Lippo Puri di Jakarta Barat.
Dia kerja di kedai makan milik peniaga bernama Oey Cecilia dan Tommy. Dia hanya kerja di sana kerana terdesak selepas sukar dapat kerja di tempat lain dan terpaksa jaga keluarganya,” katanya.
Gerai berkenaan dibuka setiap hari dan sering dikunjungi pengunjung dari dua gereja berhampiran pasar raya itu.
Terdapat satu kain rentang yang jelas memberitahu gerai berkenaan memang menghidangkan daging khinzir dan bukan untuk orang Islam.
Tambah Hanny, wanita bertudung itu beragama Islam bukan dan beragama Kristian Ortodoks seperti dakwaan beberapa pihak sebelum ini.
Bagaimanapun, jelasnya, wanita bertudung itu hanya bekerja sebagai pelayan bukannya pemilik gerai berkenaan. -MYNEWSHUB.CC
Sumber: Bintang

Kenapa ada ‘bebola daging’ yang belum masak pada piza Pepperoni saya?” tulis pemilik  tweet handle Ponce @ciaran_jarrett, membuatkan Dominos tampil meminta maaf manakala pekerja yang bertugas disiasat.
Walau bagaimanapun, kisah sebenar terbuka kemudiannya.


Bebola daging’ yang dimaksudkan itu sebenarnya adalah buah zakar seorang rakan Ponce yang dirakam bersama piza dengan tujuan untuk bergurau.

Menerusi Twitter rakan Ponce dikenali sebagai Steve memuat naik kicauan bernada ceria meskipun alat sulitnya itu telah menjadi viral apabila perkara sebenar terbongkar.
“Lebih sejuta orang dah nampak zakar belah kiri saya,” tweet Steve diiringi ikon ketawa sampai keluar air mata.
Tweet berkenaan gurauan kotor ini telah dikongsikan lebih 16,000 kali dan menerima 15,000 likes dalam masa dua hari ianya dimuat naik. – Mynewshub

 Seorang lelaki yang membawa seekor ular ke dalam sebuah bas persiaran di China telah mencetuskan aksi cemas penumpang yang berada di dalam pengangkutan awam itu.
Dalam kejadian di Zhenghou, lelaki terbabit dikatakan cuba menaiki bas tersebut dengan membawa seekor ular jinak berwarna perang kehitaman yang diletakkan di dalam bekas lutsinar.
Sabaik sahaja dia memasuki bas berkenaan, pemandu bas itu terus terperanjat besar sehingga bangun dari tempat duduknya setelah melihat haiwan eksotik itu.

Pemandu bas yang panik itu difaham mempunyai fobia ophodophobia, iaitu sejenis perasaan takut melampau kepada haiwan reptilia, terutamanya ular.
Bagaimanapun, lelaki itu cuba menenangkan pemandu bas dengan mengatakan haiwan berkenaan tidak bahaya dan tidak berbisa.
Namun, pemandu bas berkenaan tetap enggan membenarkan dia menaiki bas sehinggalah berlaku sedikit kekecohan.
Ini memaksa lelaki itu melepaskan haiwan eksotik tersebut ke dalam bas akibat terlalu berang, dan terus beredar meninggalkan mereka.
Maka bermulalah acara panik ‘besar-besaran’ apabila keseluruhan penumpang yang berada di dalam bas menjerit dan cuba meloloskan diri dari pengangkutan awam itu.
Setelah kesemuanya keluar daripada bas, pemandu yang panik itu seakan-akan tiada pilihan lain selain memaksa dirinya untuk menangkap ular berkenaan, biarpun mempunyai fobia.
Dia dengan penuh perasaan gemuruh dan tidak mengetahui cara betul menangkap ular, terus menerkam bahagian kepala reptilia itu dan terus meletakkan semula ke dalam bekas haiwan terbabit.
Biarpun mempunyai fobia, tindakan berani lelaki berkenaan dipuji netizen tempatan disebabkan sanggup bertindak di luar kemampuaannya 

TUMPAT – Tindakan dua beradik memancing duit derma daripada tabung Masjid Mukim Kubang Batang dekat sini semalam berakhir dengan kedua-duanya ditahan oleh anggota Skim Rondaan Sukarelawan (SRS) Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Kubang Batang/Menjual.
Sebelum ditangkap pada pukul 2 pagi, anggota SRS yang melakukan rondaan ternampak kelibat dua lelaki memasuki pekarangan Masjid Mukim Kubang Batang.
Timbalan Ketua SRS, KRT Kubang Batang/Menjual, Kamaruzaman Musa berkata, sebaik melihat kelibat mencurigakan, beberapa anggotanya mengepung pekarangan masjid sebelum mengintai niat kedua-dua lelaki itu memasuki tempat ibadat pada waktu itu.
“Selepas menunggu beberapa ketika, anggota SRS yang memasuki ke dalam masjid secara perlahan-lahan melihat kedua-dua lelaki itu sedang leka memancing duit daripada tabung menggunakan dawai,” kata beliau ketika ditemui di sini semalam.



Kosmo Online